Toppsjef Hilde Talseth i Norsk Kylling er stolt over alle medarbeiderne i Norsk Kylling som hver dag utvikler selskapet.
Toppsjef Hilde Talseth i Norsk Kylling er stolt over alle medarbeiderne i Norsk Kylling som hver dag utvikler selskapet.

Norsk Kylling AS er årets Miljøfyrtårn

Rema 1000-eide Norsk Kylling AS er tildelt utmerkelsen årets Miljøfyrtårn 2024 for konsern og store virksomheter i 2024.

Publisert Sist oppdatert

– Med ambisiøse mål, konkrete tiltak og gjennomføringsevnehar Norsk Kylling vist at endring er mulig, og gjort en reell forskjell forklima og samfunn. Norsk Kylling har virkelig demonstrert kontinuerligforbedring og snudd en utfordrende drift til noe langt mer bærekraftig. De erblitt et fyrtårn innen sin bransje, sier administrerende direktør Ann-KristinYtreberg i Stiftelsen Miljøfyrtårn i en pressemelding.

Imponerer og inspirerer

Årets Miljøfyrtårn er en nasjonal utmerkelse til selskap somgår foran, og viser vei mot en grønnere og mer bærekraftig fremtid. NorskKylling ble miljøfyrtårnsertifisert i 2017 og har i de siste årene gjennomgåtten imponerende snuoperasjon, fra tidligere utfordringer med drift og kvalitet,til å bli en internasjonalt anerkjent produsent av kylling.

I sin begrunnelse legger juryen vekt på at Norsk Kyllingtenker bærekraft i alle ledd og har oppnådd mye i løpet av kort tid.

– Norsk Kylling tenker bærekraft i kjerneproduktet, idriften og overfor de ansatte, og har forbedret seg på alle tre områder, og eri tillegg en foregangsbedrift når det gjelder dyrevelferd, forteller Ytreberg.

Stolt sjef

Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth, erstolt over utmerkelsen og at Norsk Kylling sitt arbeid blir lagt merke til.

– Jeg er utrolig stolt av alt vi har fått til, og av innsatsentil alle de dyktige medarbeiderne i Norsk Kylling, som hver dag bidrar til atvi utvikler oss. Denne anerkjennelsen går til alle som har vært en del av ossde siste årene, og den motiverer oss til å få til enda mer.

Talseth fremhever Reitan som eier, som uten tvil har værtavgjørende for alle endringene i selskapet.

– Endring krever vilje, ressurser og innsats. Vi har en eiersom tar ansvar og lar oss investere i bærekraftig matproduksjon.

Hun forteller at ansvar, samarbeid og åpenhet har drevetselskapet fremover, og bidratt til bedre løsninger enn de først så for seg.

– Snuoperasjonen vår startet med en anerkjennelse av at detvi ikke kunne vise frem, måtte vi slutte med. Nå har vi dyrevelferd og kvaliteti verdensklasse, og vi er ledende på innovasjoner som reduserer klimautslippenevåre.

Sterke resultater

Utmerkelsen årets Miljøfyrtårn er ingen hvilepute for NorskKylling, som fortsatt har ambisiøse mål for klimakuttene fremover. Innen 2030skal selskapet kutte utslippene med 51 prosent.

Siden 2020 har Norsk Kylling klart å redusere andelen soya ifôret fra 20 til 8 prosent nå i oktober 2024. Selskapet har 13 pågåendeforskningsprosjekt som ser på kortreiste og bærekraftige proteinråvarer som kanproduseres i Norge.

Talseth har stor tro på at selskapet skal nå målet sittinnen 2030, men kommer samtidig med en klar oppfordring:

– Norge har alle mulige forutsetninger for å øke egenselvforsyningsgrad, og bli en ledende eksportør av bærekraftige løsninger imatindustrien. Men da må vi sørge for bedre finansiering av oppskalering av denye løsningene, og kanskje tenke litt nytt. På noen områder er regelverket enhindring, men vi ser også at risiko og finansiering gjør det krevende å fårealisert de gode ideene.

Dette sier juryen

«Norsk Kylling er et godt eksempel på hvordan ansvarlighetog bærekraft kan ligge til grunn for alle beslutninger og initiativer i envirksomhet», uttaler juryen i sin begrunnelse. I tillegg vektlegger juryen følgende:

  • Et unikt fornybart energikonsept
  • I forkant av nye rapporteringskrav
  • Forbedrer arbeidsmiljø og reduserer matsvinn
  • Praktiser Åpenhet
  • Leverer bærekraftige resultater
Powered by Labrador CMS