KBS

Viktig: – Bærekraftig bilvask er en viktig sak, sier Kristian Bertelsen på Circle K Økern.

Sammen for bærekraftig ­bilvask

– Hos oss kan kundene være sikre på at alt går riktig for seg, sier Kristian Bertelsen på Circle K Økern. Han er positiv til bransjens felles innsats mot useriøse aktører i bilvaskbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Nylig lanserte Virke Servicehandel, Fellerforbundet, Handel og Kontor og Fellestiltakene LO/Virke initiativet for bærekraftig bilvask, der formålet er å opplyse befolkningen om viktigheten av å vaske rent – i dobbelt forstand.

Nå er kampanjen i gang og godt synlig ute på mange av landets bensinstasjoner. Blant dem som har satt ut informasjonsmateriell, er Circle K Økern i Oslo.

Viktig kampanje

– Har du useriøse konkurrenter på bilvask i området ditt?

– Nå har jeg bare vært her i to måneder, så jeg kjenner ikke området godt nok til å uttale meg om det ennå. Men dette er uansett en viktig sak. Det handler både om miljøet og de ansattes arbeidsforhold, sier daglig leder Kristian Bertelsen, som har sett NRK Brennpunkts dokumentar «Prisen for en ren bil» to ganger.

– Vi kan ikke ha slike tilstander som ble dokumentert der, konstaterer han.

Dokumentaren viste ansatte i den uorganiserte delen av bilvaskbransjen som lever under svært kummerlige forhold, og utnyttes på det groveste av kyniske bakmenn.

Det handler både om miljøet og de ansattes arbeidsforhold.

Grov kriminalitet

NRK er langt fra de eneste som har avdekket grov kriminalitet knyttet til denne delen av bransjen.

Tidligere i år presenterte A-krimsenteret sine funn etter å ha kontrollert 37 virksomheter i bransjen. I samtlige bedrifter ble det funnet avvik, og ofte grov kriminalitet som skatte- og avgiftsundragelser, sosial dumping, miljøforurensning og mulig menneskehandel. I tillegg kunne de i flere tilfeller knytte vaskevirksomheten til hvitvasking av narkotikapenger.

Sist uke kom rapporten «Kartlegging av arbeidsforhold i bilbransjen», utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse på oppdrag fra trepartsprogrammet for bilbransjen. Den går rett inn i kjernen av utfordringene knyttet til useriøsitet og kriminalitet i deler av bilvaskbransjen, og peker ut dette som problemområde nummer én.

– Funnene her understøtter det som kom frem i A-krimsenterets rapport, sier Virke Servicehandel-sjef Iman Winkelman.

Godt synlig

Nå håper Winkelman at den pågående kampanjen vil åpne øynene til folk flest, og få dem til å tenke seg om to ganger før de slår til på et tilbud som er for godt til å være sant.

– Vi kjører annonsering både på P4 og i sosiale medier. I tillegg informerer kjedene sammen med sine forhandlere publikum, så de finner igjen budskapet om bærekraftig bilvask ute på stasjonene. Jeg ser at flere også har brukt sine egne kontoer på sosiale medier til å få frem budskapet, sier han.

I forbindelse med initiativet er det det også opprettet en egen nettside, brabilvask.no, der folk kan få mer informasjon.

– Kampanjesiden har hatt godt besøk, med flere hundre treff per dag, forteller Iman Winkelman.

Godt avtrykk

– Er kjeder og stasjoner flinke til å ta materiellet i bruk?

– Her har vi fått en samlet bransje med på et løft. Noen vil selvfølgelig alltid gjøre mer enn andre, men jeg vil si at alle er flinke på hver sin måte. Og det er viktig, slik at kundene møter budskapet vårt i ulike medier, og så finner det igjen ute på stasjonene. Det bidrar å gi et godt avtrykk i bevisstheten, mener Winkelman.

På en liten kjøretur i Oslo finner vi bukker med informasjonsplakater både hos Shell og Circle K. Noen steder ligger brosjyrer, og det finnes også vippetasser. På Circle K Økern er en gatebukk med informasjon om bærekraftig bilvask strategisk plassert ved porten til vaskehallen.

– Her kan kundene være trygge på at skatter og avgifter er betalt, og alt alt går riktig for seg, forsikrer Kristian Bertelsen.

Powered by Labrador CMS