Kommentar

Mer middag hjemme

I en tid med kraftig prisstigning på de fleste varer og tjenester har dagligvarebransjen en gylden anledning til å øke sin andel av nordmenns totale matbudsjett.

Publisert Sist oppdatert

Pandemien førte til en stor endring i nordmenns handlemønstre, da mulighetene for å spise ute ble svært redusert på grunn av strenge restriksjoner. Da samfunnet åpnet igjen, falt dagligvareomsetningen noe, men ikke helt tilbake til før pandemien. Kan vi nå forvente at trenden igjen vil reverseres som følge av prisstigningen i samfunnet?

Mediene rapporterer om kraftig prisvekst på dagligvarer. Samtidig viser SSBs tall at matprisene over tid har steget vesentlig mindre enn andre varer og tjenester. I konkurransen om folks lommebok er den relative konkurransekraften til dagligvarebransjen dermed økt. Truslene om videre økning i lånerenter, skyhøye strømregninger i uoverskuelig fremtid og totalt sett en sterk usikkerhet knyttet til privatøkonomien henger over folk flest.

Det kan fort føre til at mange går inn i sparebluss en periode, som igjen kan bety at mange vil velge å lage måltidene hjemme heller enn å besøke restauranter eller bestille ferdigmat på døren. Kanskje vil også færre unne seg reiser og andre forlystelser en periode. Dette vil i så fall fort kunne føre til en økning i dagligvarehandelen.

I Coop ser vi allerede en tendens når det gjelder hvilke varer folk kjøper. Vi ser det spesielt på varekombinasjonene og helgehandelen. Folk handler litt flere eksklusive produkter som man ellers gjerne går ut og spiser på restaurant. Eksempelvis de beste kjøttstykkene og ymse varianter av havets delikatesser. Ved å tilrettelegge med godt utvalg til konkurransedyktige priser ligger det absolutt til rette for vekst for dagligvarebutikkene.

For selv om man nå unner seg mer eksklusive produkter, er pris nå kanskje enda viktigere for norske forbrukere. Lavpriskjeden vår Extra ser at flere av kundene også er blitt mer prisbevisste og velger rimeligere alternativer. Vi har blant annet hatt en økning i salget av Xtra-serien vår, som er det billigste alternativet.Extra har også en god utvikling med vekst i antall kunder. Vi opplever at flere av våre to millioner medeiere gir tilbakemelding om at de heller velger hjemmekos med familie og venner fremfor å spise og drikke ute.

Coop ble etablert nettopp for å tilby kundene et godt utvalg varer til konkurransedyktige priser, og som et forbrukereid alternativ til våre konkurrenter. Siden 2015 har dagligvareprisene steget med 20,8 prosent, mot en stigning på 24,2 prosent for den generelle konsumprisindeksen. SSB har flere ganger tidligere pekt på at hyppige tilbud og kampanjer fra lavpriskjeder som Extra og Obs har bidratt til å holde prisveksten på dagligvarer lavere enn veksten for andre varer og tjenester.

Hvordan utviklingen blir fremover, er det for tidlig å si noe om. Men det er vår jobb å sikre at kundene skal være trygge på at vi gjør alt vi kan for å holde prisveksten lavest mulig for norske forbrukere. Det er en jobb vi tar på største alvor.

­

Powered by Labrador CMS