Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier.
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Melk vokste med 1 prosent etter mange år med nedgang.

Salget av melk øker etter flere år med nedgang

Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier.

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) melder at meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier.

Ida Berg Hauge er direktør i MELK.

Tall fra MELK viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal.

Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.

Blant enkeltproduktene skilte cottage cheese (+40,1 %), yoghurt naturell (+15,8 %) og søtmelk med smak (+10,1 %) seg ut med solid vekst.

Forbrukerne velger naturlige produkter, og vil ha proteiner

Ida Berg Hauge, direktør i MELK, ser en tydelig trend:

– Folk vil ha naturlige, rene og proteinrike produkter. Mange reduserer inntaket av bearbeidede matvarer og flere velger helmelk, smør, fløte og yoghurt naturell. Vi ser også en økning i økologiske meieriprodukter, sier hun.

Hun legger til at fett ser ut til å ha fått et bedre rykte blant forbrukerne.

Proteiner er også en viktig driver:

– Cottage cheese, melk og yoghurt med høyt proteininnhold er populære, spesielt blant unge og treningsinteresserte. Sosiale medier, særlig TikTok, har bidratt til denne trenden.

Hjemmelaget mat og nye produkter øker salget

Mange har strammere husholdningsbudsjett, noe som påvirker matvanene:

– Flere lager god mat hjemme, og meieriprodukter er en viktig del av hverdagsmaten. I usikre tider velger folk trygge, tradisjonelle produkter som melk og ost, sier MELK-sjefen.

Bransjen tilpasser seg også forbrukernes behov:

– Det har kommet mange nye varianter av smaksatt melk, med mindre tilsatt sukker og kunstig søtning. Dette har gjort smaksatt melk til et hverdagsprodukt og et godt alternativ for de som ikke er så glad i vanlig hvit melk. Samtidig gjør det det lettere å følge Helsedirektoratets anbefaling om tre porsjoner meieriprodukter daglig, der to av tre bør være melk eller yoghurt for å sikre jodinntaket, forklarer hun.

Optimisme for fremtiden

Den gode utviklingen gir tro på videre vekst:

– 2024-tallene viser at folk stadig setter pris på meieriprodukter. Det er ekstra gledelig at melkesalget øker igjen etter flere år med nedgang. Vi tror at de positive trendene vi ser nå, vil fortsette i 2025, avslutter Ida Berg Hauge.

Powered by Labrador CMS