Nyheter

Dagligvarebransjen og Actis vil langing til livs

En undersøkelse fra Actis viser at en av tre mindreårige får alkohol fra foreldrene sine. Nå roper dagligvarebransjen og Actis varsko til foreldrene i førjulstiden om at langing kan få alvorlige konsekvenser.

Publisert Sist oppdatert

I en undersøkelse, utført av Opinion på oppdrag fra Actis, er 1000 unge mellom 15 og 20 år spurt om hvordan ungdom under 18 år i deres omgangskrets får tak i alkohol. Hele 32 prosent oppgir at mindreårige får alkohol av foreldrene, mens 38 prosent svarer at de «tar fra foreldre».

– Myndige personer som tror at de får mer kontroll over alkoholdrikkingen til mindreårige gjennom å kjøpe lange til dem tar skrekkelig feil. Mer tilgang øker bare konsumet, og kan utsette mindreårige for fare. I undersøkelsen vår oppgir syv av ti unge at de mener ungdom flest drikker mer enn foreldrene tror, sier generalsekretær Pernille Huseby i Actis i en pressemelding.

Handelsens Ølsalgsråd (HØR) har lansert en ny kampanje for å få bukt med langingsproblemet. Lanseringstidspunktet i førjulstiden er ingen tilfeldighet.

– Langing er et lovbrudd som kan få alvorlige konsekvenser. Selve langingen kan medføre straff for den som gjør det, men mye verre er konsekvensene overstadig beruselse kan medføre. Vi i handelen trenger at foreldre og alle myndige personer spiller på lag med oss for å bli kvitt problemet, som vi vet kan toppe seg inn mot høytider og ferier, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, på vegne av HØR.

Actis ønsker kampanjen, som er i gang i sosiale media, velkommen.

– Vi er glade for at bransjen tar ansvar for å øke kunnskapen hos voksne, og håper dette kan bidra til at færre voksne gir alkohol til mindreårige, sier Huseby.

Powered by Labrador CMS