Annonse
Fire av ti bedrifter innen varehandelen økte omsetningen de siste fire ukene sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Foto: Fredrik Hagen, NTB    

Optimisme i forkant av julehandelen

Dette er langt høyere enn mange andre kriserammede bransjer, viser nye tall fra NHO Service og Handels medlemsundersøkelse.

Den bygger på svar fra 3.800 bedrifter og viser hvordan næringslivet er berørt av koronakrisen. Ser man på alle bransjer under ett, er det bare 17 prosent av bedriftene i NHO som har økt omsetningen de siste fire uker. 

Selv om omsetningen økte, er det store forskjeller innad i handelsnæringen. Mens noen opplever sterk vekst, blant annet som følge av økning i netthandel og mindre pengebruk på opplevelser, er spesielt selvstendige sentrumsbutikker og enkelte kjeder hardt rammet av krisen. 

– Optimismen forut for den viktige julehandelen og «Black Week» tror vi vil forsterke seg fremover. Vi vil særlig oppfordre til å handle lokalt og støtte den lille og ofte sårbare virksomheten i ditt nærmiljø, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel.

(©NTB)

Annonse
Annonse