Nyheter

Hipp hurra: Butikksjef Åse Bauge (t.h.) leder en glad gjeng. Snuoperasjonen har fått Coop Prix Helleland på rett vei.

Coop Prix Helleland tettet handelslekkasjen

Butikken utenfor Egersund var døden nær, men nå er det liv laga. Oppgraderinger og omprofilering fra Coop Marked til Coop Prix har redusert handelslekkasjen fra 60 til 20 prosent. I år har omsetningen gått i været.

Publisert Sist oppdatert

­I 2014 var butikken en nedslitt Coop Marked med en omsetning på 7,1 millioner. Handelslekkasjen lå på hele 57 prosent. Butikken tilhørte en kjede som var en av de dyreste i dagligvarehandelen.

– Den gikk med underskudd, og det var fare for nedleggelse, sier driftssjef Rodgeir Olerud i Coop Sørvest.

Arrangerte folkemøte

Coop Prix Helleland ligger 13 kilometer innover i landet fra Egersund. Kjøreturen til lavpriskjedene i byen er med andre ord ikke lang for de 190 husstandene på Helleland.

Noe måtte gjøres for å redde butikken. Coop Sørvest valgte å innkalle til folkemøte i samarbeid med Merkur for å øke forståelsen for situasjonen.

I tillegg ble det investert i butikken.

– I 2015 investerte vi i nye kjøledisker til ferskvarer og frukt og grønt, til sammen 450.000 kroner, forteller Olerud.

Det året steg omsetningen med ca. 12 prosent til 8 millioner.

Lengre åpningstid

I 2016 stod kjøleutrustningen for meierivarer for tur. Oppgraderingen av avdelingen kom på 110.000 kroner. Da året var omme, viste regnskapet en omsetning på 8,1 millioner.

– Året etter utvidet vi åpningstiden med 13 timer per uke, sier Rodgeir Olerud.

Det betød åpne dører to ekstra timer fra mandag til fredag og tre timer på lørdager.

Det året spratt omsetningen opp til 9,3 millioner, etter en økning på ca. 15 prosent.

I 2018 konsentrerte man seg om butikkdriften og iverksatte ingen tiltak. Omsetningen forble på 9,3 millioner, men sank til 8,8 millioner i 2019.

– Da innkalte vi igjen til folkemøte, sier driftssjefen.

Omfattende fornyelse

Pandemiåret 2020 forløp også uten særskilte tiltak for å gjøre butikken mer fristende. Omsetningen landet nok en gang på 9,3 millioner.

I år har det derimot skjedd mye på Helleland. Butikken har blitt omprofilert fra Coop Marked til Coop Prix, blant annet med nær 600.000 kroner fra Merkur.

– Til sammen er det brukt 2,1 millioner i år på omprofilering og fornyelse, fremholder Olerud.

Det har resultert i nytt kjøle- og fryseanlegg, ny butikkinnredning og selvbetjeningskasse. Elektroniske prisskilt istedenfor de gamle pappetikettene gjør hverdagen lettere for de butikkansatte.

Det har den også blitt for kundene med nok en utvidelse av åpningstiden. Fra mandag til torsdag er den økt med én time om kvelden og med to timer i helgene.

Lavere energiforbruk

– I år forventer vi en omsetning på 13 millioner, fremhever Rodgeir Olerud.

Etter gjenåpningen 10. februar har salget for alvor skutt i vært. Frem til utgangen av september steg omsetningen med 33 prosent i forhold til samme periode i fjor. Samtidig økte både kundetrafikken og snittsalget.

– Parallelt med dette er energiforbruket redusert med 30 prosent, konstaterer en fornøyd driftssjef.

Kundenes tilfredshet har gått den andre veien, og steget på alle punkter i undersøkelsen.

Noe handelslekkasjen bekrefter. Ender årets omsetning på de forventede 13 millioner, vil det innebære en lekkasje på 22 prosent for Coop Prix Helleland.

Powered by Labrador CMS