Nyheter

Dyrevernorganisasjonen Anima bekrefter at de har fått konkrete henvendelser fra kyllingprodusenter som er interessert i dusøren på en halv million kroner.

Flere kyllingbønder vil sikre seg dusør på 500.000 kroner

Dyrevernorganisasjonen Anima jobber nå med å sjekke ut kandidater som har meldt sin interesse for dusøren på 500.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Den første uka i mars lanserte Anima kampanjen som utlover 500.000 kroner til en bonde som vil vise fram sine hurtigvoksende kyllinger for offentligheten.

Nå bekrefter kampanjeleder Niklas Fjeldberg at flere kyllingprodusenter har meldt seg:

– Vi har fått noen henvendelser om dusøren, og holder på med å verifisere mulige kandidater. Utover det kan jeg ikke kommentere stort på saken akkurat nå, men når vi har sikret en velvillig bonde, vil vi melde dette ut, sier Fjeldberg til Matindustrien.

Førstemann får dusøren

– Hvis dere har flere kandidater, hvordan skal dere velge ut bonden som får dusøren?

– Så lenge bonden oppfyller kravene vi har spesifisert, så er det førstemann som får dusøren, svarer Niklas Fjeldberg.

Animas krav til bonden er at hun eller han er lar organisasjonen dokumentere forholdene i en konvensjonell kyllinghall ved å montere kameraer. Journalister skal i tillegg ha fri tilgang til lokalene for å kunne se på forholdene.

Anima lover også bonden full anonymitet, dersom det er ønskelig fra bondens side.

– Problemene i den industrielle produksjonen av kyllinger har vært kjent i årevis, og nå er det på tide med full åpenhet for å få fart på prosessen for markante forbedringer. Det er en ting å lese om lidelsen til kyllingene, men det er noe helt annet å se det ufiltrert, sa kampanjeleder i Anima da annonsekampanjen startet.

Rettet mot Coop

Dusøren er ledd i en større annonsekampanje for å få dagligvarekjeden Coop til å fjerne såkalte «turbokyllinger» fra butikkhyllene. «Turbokyllinger» er hurtigvoksende kyllinger som avles for å vokse seg store på kort tid.

Rema 1000, 7-Eleven og Narvesen har sluttet å selge og benytte slike kyllinger, og Norgesgruppen har tatt steg i samme retning.

Ifølge Anima kommer kampanjen etter at Coop har avvist å la Anima dokumentere forholdene der Coops kyllinger produseres. Det er en framstilling Coop avviser med begrunnelsen at selskapet ikke eier eller driver kyllingproduksjon og derfor ikke kan ta stilling til Animas krav.

I februar overleverte Dyrevernalliansen 10.000 underskrifter til Coop. Der er kravet at kjeden slutter å selge slike kyllinger.

Coop: Tendensiøst og udokumentert

Coop har gjentatte ganger avvist angrepene fra Anima og Dyrevernalliansen. Senest 10. mars skrev Knut Lutnæs, seniorrådgiver for kommunikasjon og bærekraft i Coop Norge SA, dette i et debattinnlegg i Aftenposten:

«Norsk dyrevelferd er bra, men kan alltid bli bedre. Det er norske myndigheter som bør sette premissene for dyrevelferden. Dyrevelferd er komplekst. Tendensiøse, udokumenterte påstander og bilder, slik Anima legger opp til, tjener ikke debatten».

Lutnæs peker også på at Coop har flere alternative kyllingprodukter kundene kan velge, og trekker fram Änglamark økologisk kylling som får gå ute, og Gårdsklekket, fra en mer saktevoksende rase som klekkes i kyllinghuset.

Han fortsetter:

«Coop skal fortsette å forbedre dyrevelferden i tett samarbeid med leverandørene. Vi kan imidlertid ikke akseptere at en kampanjeorganisasjon med useriøse virkemidler skal bestemme rammebetingelsene for matproduksjonen i Norge».

«Ikke mulig med fri tilgang»

– Hva gjør Coop dersom Anima utbetaler dusøren til en av Coops leverandører/underleverandører – hvordan vil det bli håndtert fra Coops side?

– Coop er opptatt av åpenhet og ser positivt på tiltak som kan bidra til informasjon og fakta om dyrevelferd. Når det gjelder Animas krav, har vi fått opplyst at det blant annet av smittevern- og dyrevelferdshensyn ikke er mulig å gi journalister fri tilgang til kyllingfjøset, svarer Coops Knut Lutnæs.

Powered by Labrador CMS