Nyheter

Millioner av matvarer får ny etikett

Flere kjente merkevarer går sammen for å hindre matsvinn i husholdningene. Etiketter på emballasjen skal bidra til å endre folks vaner.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er veldig stolte over at så kjente merkevarer i matindustrien ønsker å bruke innflytelsen de har på forbrukerne til noe positivt, sier daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson i en pressemelding.

Matredder-appen skal samarbeide med blant annet Norgesgruppen-bakeriet Bakehuset, Prior, Lerum, Synnøve Finden og Munsj for å hjelpe forbrukerne å redde mer mat.

Flere enkeltprodukter, deriblant en rekke dagsferske brød, gulost og egg skal prydes med tips til hvordan forbrukerne kan unngå å kaste rester.

Bakgrunnen er at nærmere halvparten av alt matsvinnet i Norge skjer i husholdningene. Det er også her reduksjonene i matsvinn har gått saktest de siste årene.

Etiketter med budskap som «Sprøtt forslag – lag krutonger av restene» på brød eller «Tipp topp topping – alt blir bedre med smelta ost» på gulosten blir å se i butikkhyllene, og på millioner av produkter utover høsten.

- I dag kaster vi i snitt 43 kilo spiselig mat i året på hjemmebane, tilsvarende hver femte handlepose. Samtidig så viser undersøkelser fra Norstat at ni av ti nordmenn ønsker å gjøre mer for å redusere sitt matsvinn og redde mer mat, forteller Ingemarsson.

Etikettene inneholder ulike budskap som skal få forbrukerne til å tenke kreativt om hva de kan gjøre med rester, eller triks for å sjekke holdbarhet. Innsiktsarbeid Too Good To Go har gjort viser nemlig at vi oftest lander på å kaste matvarer vi er i tvil om.

Brød og bakevarer er det vi nordmenn kaster mest av, og Gry Thomsen, markedssjef i Bakehuset, forteller at det er noe de ønsker å bidra til å endre.

– Bakehuset støtter opp om denne satsningen fordi vi vet at brød er en av de varegruppene vi kaster alt for mye av. Noen dager gamle brød kan brukes til mye; alt fra ett godt måltid, som tilbehør til maten eller desserter. Sammen med Too Good To Go ønsker vi å inspirere forbrukerne til å bruke opp hele brødet, sier Thomsen.

I Norge ble det i 2021 kastet mat med en totalverdi på over 22 milliarder kroner. Med prisstigningen på mat siden den gang lagt til grunn er beløpet økt med ytterligere 1,5 til 2 milliarder kroner.

Ingemarsson sier at det etter planen vil være flere merkevarer og produkter som deltar i initiativet i de kommende månedene.

­

Powered by Labrador CMS