Yoghurt har siden 2019 hatt en volumøkning på 9,5 prosent, og trenden fortsetter.

Nyheter

4 prosent volumvekst: Yoghurt frister stadig flere

I årets første seks måneder er det særlig en varegruppe som har rullert raskere enn før i meieriavdelingen: yoghurt.

Publisert Sist oppdatert

Kundene dine har aldri spist mer yoghurt enn nå, og salgstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser et historiske resultat på 31 millioner kilo første halvår 2023.

Yoghurt har siden 2019 hatt en volumøkning på 9,5 prosent, og sammenlignet med 2022 øker salget med over 4 prosent første halvår inneværende år. Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, peker på fire hovedårsaker til økningen.

– Våre markedstall viser en positiv trend i salget av yoghurtprodukter. Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker med forbedret næringsinnhold, samt innovasjon av emballasje, sier Berg Hauge.

Melk.no-sjefen tror denne utviklingen har gjort yoghurt attraktivt for flere forbrukergrupper. Ett eksempel er variantene med høyt proteininnhold, som viser seg å være populære blant små og store som trener og er aktive i hverdagen.

– Et bredt utvalg smaker og varianter, men også tilpasset emballasje etter forbrukers behov, viser seg å være noe flere ønsker seg. Yoghurt er ypperlig som mellommåltid på farta, men også som frokost- og kveldsmåltid til hele familien. Da er det fint å kunne velge mellom porsjonsbeger, kartonger og større poser i butikken, mener Berg Hauge.

– Helsemyndighetene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og for å bidra til å dekke jodinntaket bør to av tre porsjoner være melk, syrnet melk eller yoghurt. Med stadig flere sunne varianter å velge blant håper vi det blir lettere for forbrukerne å ta gode og sunne valg i butikken, sier Berg Hauge.

– Er det enkelte yoghurtvarianter som bidrar særlig til veksten?

– Naturell yoghurt har økt spesielt mye. Men mye av veksten er også drevet av sukkerfrie varianter og varianter med lite sukker, opplyser Melk.no-sjefen.

Powered by Labrador CMS