Nyheter

F.v: Stian Hagen, Anita Walker, kjøpmann Freddy Etland Stave, butikksjef Birte Hindrum Tveit og Marthe Dale.

Årets matgledebutikk er i gang: – Vi vinner gjerne igjen

Dagligvarebransjens mest prestisjefylte konkurranse, Årets matgledebutikk, er i gang. Rema 1000 Skogen i Bø i Telemark vant lavprisklassen i 2020, og er påmeldt i år igjen. – Vi vinner gjerne én gang til, forsikrer matgledeansvarlig Birte Hindrum Tveit.

Publisert Sist oppdatert

Etter et års pandemipause, arrangerer Tine i samarbeid med Dagligvarehandelen konkurransen Årets Matgledebutikk for 17. gang. Dermed får dagligvarebutikkene igjen muligheten til å sette hverandre i stevne i to ulike kategorier: fullsortiment og lavpris.

Konkurransen er som vanlig støttet med diverse kampanjemateriell, som for eksempel oppskriftshefter og demoer, samt filmer på egne skjermer ute i butikkene.

Økt interesse

I årets konkurranse er det påmeldt til sammen 96 butikker i de to kategoriene, litt flere enn i 2021, da konkurransen ble arrangert sist.

Årets matgledebutikk er delt inn i to kampanjeperioder, hvor butikkene måles etter både salgstall og matgledefaktor. I år vektes de kvalitative og kvantitative kriteriene like tungt, både i lavpris- og i fullsortimentsklassen. Dagligvarehandelen skal derfor involveres tettere i utvelgelsen av finalister, for å sikre at det virkelig er de aller beste matgledebutikkene som kommer til finalen.

Dermed er det opp til hver deltakerbutikk å vise seg fra sin aller beste side, og demonstrere hvordan man kan oppnå gode resultater gjennom kreativitet samt fristende og relevante sameksponeringer.

Klare til dyst

Blant de mange deltakerne i lavprisklassen i årets konkurranse, er Rema 1000 Skogen. Butikken gikk helt til topps i kåringen så sent som i 2020, og det er ingen tvil om at matglede fortsatt står høyt på agendaen.

– Vi prøver oss i år, også. Vi setter opp en plan og jobber med matglede hver dag, og håper det holder helt inn. Vi vinner gjerne én gang til, forsikrer butikksjef og matgledeansvarlig Birte Hindrum Tveit, som tar Dagligvarehandelens uanmeldte besøk på strak arm og leder an på en rundtur i butikken.

Det første som møter kundene er en solid matglede-eksponering, der ingredienser til «hvit pizza» er sameksponert sammen med medarbeider Marthe Dalens tips til hvordan den blir som aller best.

Alle deltar

– Matglede er ikke noe som skjer på ett sted i butikken, eller som er i hodet på én person. Det handler om at alle sammen bidrar. I år har alle laget egne middagstips, som vi har trykket på vippetasser som vi setter ut sammen med sameksponeringene, forteller Birte.

– Ellers kommer vi til å ha egne demoer én til to ganger i uken. I morgen skal for eksempel Marte stå med smaksprøver på hvit pizza med chevre. Vi dessuten oppskrifter og smaksprøver på ulike retter.

Det siste kan Dagligvarehandelens utsendte konstatere ved selvsyn. I en sameksponeringsdisk med Snøfrisk, salami, lomper og ruccola lenger inne i lokalet, finner vi fristende smaksprøver på ferdiglagde wraps.

Grillglede

Hos Rema 1000 Skogen er de heller ikke fremmede for å skape matglede på utsiden av butikken.

– Til uken skal vi fyre opp grillen utenfor, og da blir det hamburgere med cheddar, forteller butikksjefen.

– Hvilket middagstips og demo er det butikksjefen selv skal friste kundene med?

– Jeg skal lage franske vannbakkels, gougére, fylt med ost. Jeg har gjort det én gang før, og det ble kjempegodt.

– Men du, gir jeg bort alle de gode tipsene mine nå? spør Birte med en lett bekymringsrynke i pannen.

– Det er ikke så lenge igjen av første kampanjeperiode når denne avisen kommer på gata.

– Ok, det bra, smiler hun lettet.

Powered by Labrador CMS