Nyheter

Frukt- og grøntansvarlig Ida Ihle skal sørge for godt trykk i den oppgraderte avdelingen.

Bunnpris ruller ut ny profil

Et knippe Bunnpris-butikker har fått kjedens nye konsept, med kampanjegate og oppgraderinger i brødavdelingene og frukt- og grøntavdelingene.

Publisert Sist oppdatert

­Nylig gjenåpnet Bunnpris Årnes på Romerike i ny drakt, og kjøpmann Kjell Sindre Myhr boltrer seg i den nye modellbutikken til kjeden.

Myhr holdt stengt i 3,5 uker mens ombyggingen pågikk. 2. februar kunne han ønske kundene velkommen til en oppgradert butikk med 900 kvadratmeter salgsflate. Da var det svidd av 10 millioner for å få alt i den ønskede stand.

– Vi bygger om til den nye modellbutikken der man trenger en oppgradering, og vi har tro på vekstpotensialet, sier regiondirektør John Odden i region Sør.

Årnes på Romerike er et av disse stedene, blant annet på grunn av planene om boligbygging.

I bakeriavdelingen satser kjøpmann Kjell Sindre Myhr og regiondirektør John Odden først og fremst på butikkstekte produkter.

Skal dufte

I lokalet like ved jernbanestasjonen har det vært drevet dagligvarebutikk siden tidlig på 1980-tallet. Bunnpris flyttet inn etter at Ica la ned virksomheten i Norge i 2015. Da huset bygget en Rimi-butikk.

Siden har det ikke vært noen stor fornyelse før nå. Med de siste grepene har Bunnpris fått satt sitt eget, helhetlige preg.

Det starter rett etter inngangen. Her støter man på bakervarene og først og fremst på butikkstekte produkter som det satses stort på.

– Butikken har fått sitt eget kjøkken som skal sørge for at det dufter godt, og frister kundene, ivrer Odden og viser frem en avdeling der flere ovner gir god stekekapasitet.

Det butikkstekte dreier seg både om brød og småvarer som triller inn som bakeoff fra Bakehuset og Bunnpris’ eget Kløver-bakeri i Trondheim.

Fortsatt finner man vanlige brød i papirposer, men de spiller en mer beskjeden rolle enn den vanlige i brødavdelingene.

Ved reolendene

Frukt og grønt hører med til oppgraderingen hos Bunnpris. Her må ting være på stell; en solid frukt- og grøntavdeling har blitt en hygienefaktor i dagligvarebutikkene.

– Vi har fått nye disker, større utvalg og salatbar, fremhever
John Odden.

Litt lenger inn kommer vi til den nye kjølerekken der kjøtt- og meieriprodukter og ferdigretter befinner seg sirlig plassert i skapene.

Ved enden av reolene har Kjell Sindre Myhr fått faste plasser for kampanjer og andre aktiviteter. Det hele er lagt opp slik at endereols-tilbudene utgjør en egen gate man ikke kan unngå å legge merke til.

– Dette er selveste gullgaten, erklærer John Odden.

Reolendene og tilbudene der utgjør en lett synlig gate.

Flere kunder

Kjell Sindre Myhr kan «gni seg i hendene» over et utvidet frivillig sortiment der det har blitt flere fersk- og frysevarer, etniske produkter og mer taco. Finere emv har også fått mer plass i form av Jacobs-produkter fra Norgesgruppen.

– Det har blitt bedre mulighet til å drive lokal tilpasning, fastslår kjøpmannen.

– Og hva synes kundene om denne og andre forandringer?

– Tilbakemeldingene har vært gode, og kundeantallet har økt med 20-30 prosent, konstaterer Myhr.

I fjor rodde han i land en omsetning på 27 millioner netto. I år har Myhr og Odden 35-40 millioner i kikkerten.

– Neste år må vi passere 40 millioner, håper Odden.

Okkuperte parkeringen

Bunnpris er så langt fra alene om dagligvareomsetningen på Årnes. Rema, Kiwi, Spar og Coop Mega vil også ha en del av kaken.

– Konkurransen er steintøff, utbryter Kjell Sindre Myhr.

– Hva er da de viktigste konkurransefortrinnene til Bunnpris Årnes?

– Frukt og grønt, bake off, tilbudene og beliggenheten, svarer kjøpmannen.

Butikken ligger slik til at pendlere har okkupert parkeringsplassene dagen gjennom, og hemmet handelen. Nå er det løst: På de 15 plassene har det blitt times-parkering som passes på av et vaktselskap.

Powered by Labrador CMS