Nyheter

Fast Candy felt av MFU

Markedsføringskampanjen til Fast Candy på TikTok er i strid med Matbransjens Faglige Utvalgs retningslinjer.

Publisert Sist oppdatert
Foto MFU

Fellelsen er blant annet basert på aktsomhetsreglen som gjelder for markedsføring mot ungdommer, opplyser MFU i en pressemelding.

Barn og ungdom er generelt mer sårbare for den typen én til én-markedsføring som skjer gjennom sosiale medier, og aktørene må derfor utvise særlig aktsomhet ved bruk i av virkemidler som forsterker én til én-effekten, og virkemidler som bidrar til å viske ut grensen mellom markedsføring og deltagelse på sosiale medier.

Flere av Fast Candys giveaway kampanjer er laget som en slags konkurranse der det oppfordres til, eller stilles krav om, at deltakerne skal følge bedriften på TikTok, like videoen og tagge en venn, skriver MFU.

Powered by Labrador CMS