Nyheter

Fortsatt lavere matprisvekst i Norge enn i Danmark og Sverige

Sterk konkurranse mellom butikkjedene bidrar til å dempe oppgangen i matvareprisene. Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer var 8,6 prosent i mars, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Publisert Sist oppdatert

Fra februar til mars i år falt prisene på matvarer og alkoholfrie varer med 1,7 prosent. Det at flere lavpriskjeder har låst prisene sine, i tillegg til en tilbudskrig før påsken, bæreren stor del av ansvaret for prisfallet. Sjokolade er et eksempel på en var matvarene som har blitt billigere, hvor prisen er ned med 14,6 prosent. Det er vanlig at matvareprisene faller noe rundt påsketider.

Matvareprisene er likevel betydelig høyere sammenlignet med fjoråret. Sammenlignet med mars 2022, har prisene på denne varegruppen økt med 8,6 prosent.

– Det er positivt for oss forbrukere at prisveksten i butikk dempes av sterk konkurranse, til tross for store kostnadsøkninger. Prisutviklingen de siste månedene viser at kampen om kundene i dagligvaresegmentet er tøff, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Virke i en pressemelding.

Whist peker på at dette inntrykket styrkes av at prisveksten i Sverige og Danmark er betydelig høyere enn i Norge.

– Når vi ser på tallene fra våre to nærmeste naboland, bekreftes inntrykket av at sterk konkurranse mellom kjedene gjør det vanskelig å velte kostnadsøkninger videre til forbrukerne her i Norge. I Danmark har matvareprisene økt med 15,8 prosent det siste året, mens svenskene har sett en matprisvekst på hele 21 prosent. Det setter den norske prisveksten i perspektiv, avslutter Whist.

(©NTB / Dagligvarehandelen)

Powered by Labrador CMS