Nyheter

Kundene kom: Denne julen gikk kundestrømmen vår vei, fastslår Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Foto: Kiwi

Kiwi-sjefen: – Vi vant julen

Kiwi hadde 6,8 prosent organisk vekst i desember. – Det er klart best i bransjen, fastslår en fornøyd Kiwi-sjef.

Publisert Sist oppdatert

­Den solide salgsveksten ble også godt synlig i Kiwis markedsandeler, som økte med hele 0,9 prosentpoeng i desember.

– Det er den høyeste veksten vi har hatt i en enkeltmåned i 2022, forteller Jan Paul Bjørkøy.

Gode kampanjer

Kiwi-sjefen er spesielt fornøyd med utviklingen ettersom lavpriskjeden tradisjonelt møter ekstra sterk konkurranse fra supermarkedene i desember.

– Normalt har vi opplevd at mange kunder i desember legger en større del av julehandelen til supermarkedene. Denne julen gikk kundestrømmen vår vei.

– Hvorfor gjorde den det?

– Vi har hatt gode kampanjer til jul, og har kjørt på med lave priser i hele desember. Vi har også merket økt fart etter at vi startet med et nytt prisuttrykk i butikkene, med tydelige kampanjeprodukter og piler som viser at Kiwi presser prisene.

– Et budskap man knapt kan ha unngått å få med seg om man har sett på tv det siste halve året?

– Nei, vi har vært godt synlige i de fleste kanaler, fastslår Kiwi-sjefen.

Fronter merkevarer

– Emv har hatt solid vekst det siste året. Har det vært tilsvarende kraftig vekst for emv også når det gjelder julevarer?

– Nei, det kan jeg ikke si. Det er ingen hemmelighet at mange kunder har «tradet ned» og valgt rimelige alternativer siden i fjor høst, men til jul ser det ut til at de fleste velger som de pleier, sier Bjørkøy.

– Vi har jo First Price ribbe og andre gode juleprodukter, som også har solgt godt, men vi har i stor grad frontet industriens merkevarer i tilknytning til julen. Vi har for eksempel solgt 610 tonn med Gilde julepølse, og kunne solgt enda mer. Den var så gunstig priset at Gilde hadde vanskelig for å produsere nok, sier Bjørkøy, som også kan fortelle at Kiwi-kundene blant annet har fylt handlevognene med 2600 tonn klementiner og hele 700 tonn kålrot.

En god høst

– Hvordan ble Kiwiåret 2022 totalt sett?

– Vi har hatt god vekst siden september. Helt siden vi startet med det nye prisuttrykket, hvor vi bedre har fått frem de gode prisene våre, har salget økt.

– Og sett i forhold til 2021?

– Vi møter veldig sterke tall å sammenligne med, etter unntaksårene med pandemi i 2020 og 2021. Men vi har klart å holde på det meste av omsetningen, og det er vi svært fornøyde med.

– Har dere tatt markedsandeler totalt sett i 2022?

– Ja, litt. Vi vokser med 0,1 prosentpoeng. Vi lå en stund på minussiden, men tok det igjen i løpet av høsten. Sammenlignet med siste normalår, som var 2019, har markedsandelen vår økt med 0,7 prosentpoeng. Vi endte opp med en omsetning på om lag 44,6 milliarder kroner, forteller Jan Paul Bjørkøy

– Og driftsresultatet?

– Det er ikke klart ennå, og av konkurransehensyn kan jeg uansett ikke gå ut med det. Men det er klart det blir lavere enn året før, på grunn av økte innkjøpspriser og kostnader, ikke minst til strøm. Vi får jo heller ikke en krone i strømstøtte til butikkene.

Spennende år

– Hvordan ser 2023 ut med Kiwi-sjefens briller?

– Det blir et spennende år. Vi har startet bra i uke én og to, og det er vi fornøyde med med tanke på at vi hadde sterk vekst grunnet pandemi-nedstengning på samme tid i fjor. Ellers ser vi mange utfordringer, men også muligheter, så vi er optimister.

– Hva blir de største utfordringene?

– Renteeffekten slår for alvor inn nå på nyåret, og det kan påvirke hvor folk handler, og også hvor mye de handler. Og volumet er viktig både for oss og leverandørene. I tillegg har vi stadig en pågående krig i Ukraina, det er råvaremangel, samt høye strøm- og drivstoffpriser.

– Høye strømpriser merkes godt i butikkleddet?

– Veldig. Men når det gjelder strøm, så har vi snart faset ut HFK-anleggene i kjøl og frys fra de aller fleste butikkene. Vi har redusert energiforbruket med 44 prosent i rundt 600 butikker som har faset ut HFK, og det har også redusert strømkostandene betydelig. Vi gjorde dette opprinnelig som et rent miljøtiltak, men det har også vist seg å være en god investering, konkluderer Bjørkøy.

Presser prisene

– Hvordan kommuniserer man lave priser ut til forbrukerne, når prisene vitterlig stiger og stiger?

– Det utfordrende, men vi presser prisene for at ikke prisveksten skal utgjøre mer enn den absolutt må, forsikrer Kiwi-sjefen.

– Og gjør marginene lavere?

– Det presser lønnsomheten, for du klarer ikke å ta ut hele kostnadsveksten i økte priser i butikk. Det er viktig å beholde konkurransekraften. Men vi forventer bedre omsetning i sommer enn i fjor, da rekordmange reiste utenlands i ferien. Nå er økonomien mer presset, så vi antar at flere holder seg i Norge.

– Og da blir grillsesongen desto viktigere?

– Grillsesongen er alltid viktig. Og nå når det blir dyrere å gå ut og spise, kan det være at flere koser seg hjemme istedenfor, spår Jan Paul Bjørkøy.

Ved årsskiftet hadde Kiwi 697 butikker i Norge, og har planlagt 20 nye butikker i år. Kjeden runder trolig 700 butikker i løpet av mars.

Powered by Labrador CMS