Nyheter

Kjetil Hovland har skapt et trykkerieventyr i distrikts-Norge.

Mer digitale etiketter i distriktet

Digital Etikett investerer i nye maskiner som skal sørge for at de vil kunne trykke direkte på emballasjeposer.

Publisert Sist oppdatert

Digital Etikett har siden 2008 slått seg opp innenfor trykking av selvklebende etiketter, med kunder som Lerum, Jotun og Sunkost.

Etikett og pose i ett

Kjetil Hovland startet Digital Etikett i 2008 med to trykkemaskiner i garasjen. 15 år senere har han både store nye produksjonslokaler, to digitale trykkemaskiner og flere titalls ansatte i sving. Nå står også flere utvidelser for tur.

– Vi har sett vekst hvert eneste år siden vi startet opp, og starten på dette året er bedre enn det har vært noen gang før. Det betyr at vi ser behov for ytterligere oppgraderinger av både lager og utstyrspark for å møte etterspørselen, sier grunnleggeren i en pressemelding.

Digital Etikett har bestilt tre nye maskiner som skal installeres de nærmeste månedene. De skal produsere poser i monoplast som vil kunne resirkuleres sammen med annen plastemballasje. Selskapet skal også utvide lagerkapasiteten.

– Med de nye maskinene utvider vi sortimentet, og kundene vil da også i stedet for å få etiketter trykket som man kan klebe på poser, også kunne få ferdigtrykte poser. Dette vil være veldig lukrativt for merkevarer som skal selge mindre volumer av et produkt i en begrenset periode, sier han.

Lerum på laget

Det digitale trykkeriet i Gaupne i Sogn og Fjordane spesialiserer seg på mindre opplag med selvklebende etiketter som lett lar seg justere og tilpasse. De leverer til både store og velkjente merkevarer, samt mindre lokale aktører og produsenter.

Hovland drar frem partneren Lerum som et godt eksempel på noen som har kunnet eksperimentere mer på grunn av selskapets allsidige muligheter for etiketter.

– De har vært med oss siden starten, og hjalp oss med å få kredibilitet i markedet. Gjennom årene har de gått fra å ha et mindre utvalg av saft og syltetøy, til å stadig tilby nye varianter. Det er gøy å se hvordan selskapet vårt har kunnet bidra til dette, sier Hovland.

Selskapet lager i dag etiketter for kunder som Jotun, Sunkost, Bareksten, Kinn Bryggeri, Mesterbakeren og Lofoten. Hovland mener at utvalget i butikkene blir stadig bredere, med stort utvalg av spesialprodukter.

– Da er små serier som kjapt kan endres midt i blinken for mange matprodusenter. En av de viktigste styrkene våre er definitivt at vi kan snu oss rundt raskt når vi får inn nye bestillinger, sier han og legger til:

– Om det skal trykkes opp hundre tusen eller en million etiketter, kan vi få ordnet det på en dag.

Interesse i utlandet

Ti representanter fra maskinleverandøren HP har kommet helt fra San Diego til den lille bygda i Sogn og Fjordane for å få innblikk i hvordan Hovland har skapt så stor suksess med sin desentraliserte produksjon av etiketter. Det har resultert i mye oppmerksomhet fra utlandet.

– Jeg har hatt et nært samarbeid med HP siden begynnelsen, noe som har vært helt essensielt for suksessen til Digital Etikett. Det er fantastisk at vi kan være et bevis på at desentralisert produksjon fortsatt kan lønne seg, avslutter Hovland.

­

Powered by Labrador CMS