Nyheter

Solo-sjefen i Ringnes, Elisabet Sæterdal, her ikledd den populære Solo-kolleksjonen. Foto: Ringnes

Ringnes: – Påsken er gul og sukkerfri

Ringnes anslår at det kommer til å konsumeres opp mot syv millioner liter Solo og Solo Super i forbindelse med påsken.

Publisert Sist oppdatert

­Det er mer enn 20 prosent av årsvolumet til den populære gule brusen. Og det er varianten uten tilsatt sukker som er blitt folkefavoritten.

– Påsken i fjor var første året det ble solgt mer Solo Super enn den sukkerholdige originalen. I år forventer vi at mellom 60 og 70 prosent av Solo-volumet er uten tilsatt sukker, sier Solo-sjef Elisabet Sæterdal i Ringnes i en pressemelding.

Hun mener utviklingen gjenspeiler det tydelige trendskiftet mot sukkerfrie alternativer for brus.

– I Ringnes har andelen av brus uten tilsatt sukker ligget på over 91 prosent hittil i 2023. Så lenge folk syns de sukkerfrie variantene smaker vel så bra som de sukkerholdige, er det for de fleste et enkelt valg, legger hun til.

Påskestemning

Ifølge Sæterdal er den gule brusen en selvskreven gjest i handlekurven til de fleste familier i påsken.

– Hver innbygger i Norge drikker i snitt fire bokser Solo eller Solo Super til påske. Det er ganske vilt. Jeg tror at for mange er Solo en nødvendighet for å komme i den riktige påskestemningen,

Soloshop

Noe som skiller Solo fra stort de fleste andre merkevarer i dagligvarehyllene, er ifølge Sæterdal at folk er gale etter Solo-merch. Det går knapt en dag uten at hun får henvendelser fra forbrukere som ønsker å kjøpe Solo-klær og Solo-effekter. I fjor ble nettbutikken Soloshop.no lansert, og plaggene blir regelrett revet ut av hyllene

– Det er helt unikt at så mange ønsker å assosiere seg med et brusmerke. Solo er en av Norges aller mest spennende merkevarer i mat- og drikke-kategorien, og kanskje det nærmeste vi kommer et nasjonalikon, fremholder hun, og legger til:

– Den typiske Solodrikkeren er en livsnyter som liker å kose seg, men som samtidig er sporty og glad i naturen. Man skal gjøre seg litt fortjent til en Solo.

Solofondet

Elisabet Sæterdal forteller at soloshopen kun har som mål å dekke kostnadene knyttet til produksjon og salg.

– Går vi noen kroner i pluss, går inntektene direkte til Solofondet, som er et fond hvor alle mellom 15 og 25 som har en drøm eller et prosjekt de ønsker å gjennomføre kan søke etter midler. Det er ingen kriterier utover det, men søknader som kommer fellesskapet til gode stiller ofte sterkt i kampen om midlene, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS