Bananer og Eplegull passer godt sammen, viser salgstallene fra Meny Kringsjå.
Nyheter
Selg mer sunn snacks
Frukt- og grøntansvarlig hos Meny Kringsjå i Oslo gir deg tips for å selge mer sunn snacks. I august var Norges minste Meny-butikk blant butikkene i kjeden som solgte flest poser av den sunne Eplegull-snacksen.
Eplegull er blant de aller sunneste snacksvariantene i norsk dagligvarehandel. Da prisen på posene med sunn eplesnacks ble satt ned nesten 50 prosent under det to uker lange kronemarkedet i august, fikk salget virkelig fart på seg.
Annonse
Meny Kringså er kjedens minste butikk og har langt mindre gulvplass og mange færre kunder enn de største Meny-butikkene. I august solgte de sin Eplegull-pose nummer 1000 siden merkevaren ble en del av sortimentet i oktober 2021.
Eplegull og banan = sant
I kampanjeperioden kostet posene 20 kroner på Meny. Men det var ikke bare prisen som gjorde at en kunde la hele seks poser på rullebåndet på én gang. Det handler også om strategisk plassering i butikken, mener frukt- og grøntansvarlig i Sindre Altøy Opsahl. Banan er den mest solgte frukten, og der ble det plassert en kasse Eplegull.
– Mange andre butikker plasserer Eplegull ved siden av potetgullhyllen. Men siden «alle» kjøper banan, og Eplegull tross alt består av epler, passet det å plassere en sjokker i min grønne avdeling, forteller Sindre Altøy Opsahl.
Sindre Altøy Opsahl vil selge mer sunn snacks.
I de litt trange lokalene er bananene dessuten et naturlig sted å passere på vei gjennom butikken
– Da har man mulighet til å fange kundene før de kommer til godteri og potetgull så det blir lettere å grabbe med seg sunnere snacks i samme slengen som man handler sine vanlige sunne matvarer. Jeg har som mål å gi kundene mulighet til å velge litt sunnere, erklærer Altøy Opsahl.
Over bananbordet har han plassert tørket frukt, mango og fersken. Det står i helt riktig hodehøyde, og mange plukker med seg det også.
Royal hylle
Sindre Altøy Opsahl funderer mye på i hvilke «løyper» i butikken det er størst sjanse for å nå flest folk, og plasserer ut varer han ønsker å selge mer av på steder som har stor kundetrafikk. Han er også nysgjerrig på hvordan produktene oppleves visuelt. Derfor ville han utnytte den spesielle eksponeringshylla i honningfarget tre med buede kanter og spotlights som lenge har stått i nærheten av kassene.
– Hylla ble snekret spesielt for denne butikken for mange år siden. I den stiller vi ut enkeltvarer, og jeg krangla med kolonialsjefen om å få eksponere Eplegull der. Denne posen er så lekker og innbydende og skinner i gull. Mange poser samlet på ett sted, frister kundene veldig, forteller han og er overbevist om at lav pris og smart plassering gjorde at mange tok sunnere valg i august. Kringsjå-butikken solgte 69 poser i løpet av én uke, og kom dermed på sjetteplass i sin gruppe av 19 Meny-butikker i Oslo når det gjaldt salg av Eplegull den andre uka av kronemarkedet.
– Har du andre tips for å selge mer av sunnere varianter?
– Som frukt- og grøntansvarlig er jo mye av det jeg gjør naturlig sunt, eller sunnere. Men jeg prøver å gjøre det så enkelt som mulig for kundene å foreta sunne valg.
– Eksempler?
– Om sommeren kutter jeg opp vannmeloner. Flere kjøper når den er delt, og det ser friskere og penere ut. Hvis de blir fristet, velger kunden kanskje vannmelon i stedet for is, sier Sindre Altøy Opsahl.
Hvis et produkt ser fristende ut, er både sunt og godt og i tillegg plasseres på svært tilgjengelige steder, tenker ikke kundene bare på pris når de legger den opp i handlekurven.
– Folk flest er blitt veldig prisbevisste. Men hvis de ser et produkt rett i ansiktshøyde som ser veldig innbydende ut, er det lettere å se bort ifra prisen..
– Hvis jeg kan, kan alle
Men prisen er likevel svært viktig, også for sunnere produkter.
– Meny har hatt fast knallkjøp-kampanje på vannmelon gjennom sommeren. Det hjelper på salget.
– Flere tips?
– Hovedregelen min er rene eksponeringer med rene linjer. Gi sunnere alternativer god plass og plasser dem gjerne ved konkurrerende produkter, sier han.
På gulvet foran potetgullhyllen, for eksempel. Og gjerne flere steder – det appellerer til impulshandel.
– Det vil variere fra butikk til butikk hvor eksponeringene kan stå. Jeg har få flater å ta av. Så når jeg har fått til et godt salg av Eplegull, skal det være mulig for alle å gjøre noe lignende.
– Hvordan er salget av Eplegull når det ikke er priskampanje?
– Det er lavere, men vi selger jevnt og trutt, og økende inn mot helgen.
– Et bredere sortiment av snacks laget av frukt og grønt vil gi god effekt. Det er et stort rom for å utvikle liknende produkter som Eplegull, mener Sindre Altøy Opsahl.