Stratos-seier i tingretten:
Mondelez tapte i retten – må betale Orkla 20 millioner kroner
Orkla vant frem med sitt syn i retten: Freia Boble er for lik deres egen Stratos. Retten ber Mondelez trekke Freia Boble fra markedet med nåværende emballasje og betale Orkla 20 millioner kroner. Mondelez vil anke dommen,
Saken er oppdatert med kommentar fra Orkla.
– Det er en stor seier for Stratos og alle som er glade i merkevarer. Nå må Freia endre design og finne sitt eget uttrykk, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Confectionery & Snacks til Dagligvarehandelen.
– Jeg må også si at vi er glade for engasjement og all støtten vi har fått, dette er noe som har opptatt mange. For oss har det vært viktig ikke bare å ta kampen for Stratos, men for rettighetene til alle som jobber med merkevarer, sier Aandstad Ekheim.
– Vi er svært overrasket over at Oslo tingrett synes å endre rettstilstanden innen varemerke- og markedsføringsrett, og ser helt bort i fra vurderingen til både Patentstyret og klagenemnda. Vi er helt uenige i rettens vurdering, og kommer naturligvis til å anke, sier Øyvind Olufsen, kommunikasjonssjef i Freia.
Den ferske dommen fra Oslo tingrett gir Orkla medhold på alle punkter:
1. Mondelez Norge AS forbys å markedsføre og selge Freia Boble-sjokolade med dagens emballasje.
2. Mondelez Norge AS pålegges å tilbakekalle fra handelen Freia Boble-sjokolade med dagens emballasje.
3. Mondelez Norge AS betaler Orkla Confectionery & Snacks Norge AS vederlag med 20 000 000 - tyvemillioner - kroner, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra 10 januar 2024 til betaling skjer.
4. Mondelez Norge AS betaler sakskostnader til Orkla Confectionery & Snacks Norge AS med 2 2ll 096 - tomillioner tohundreogellevetusen og nittiseks - kroner.
– Mondelez sier de vil anke dommen. Er dere klare for en ny runde i retten?
– Det er vi klare for, men vi håper at det ikke blir nødvendig, sier Elisabeth Aandstad Ekheim, som mener dommen får positive følger ikke bare for Stratos, men for merkevarer generelt.
– Dommen gir et tydelig signal til bransjen om man ikke kan legge seg for tett på designuttrykket til andre etablerte merkevarer. Dermed vil dommen bidra til et større mangfold i butikken og flere alternativer for å forbrukerne å velge blant, sier kommunikasjonsdirektøren i Orkla Confectionery & Snacks.