Nyheter

To nye Obs i Bergen

REKORDÅR: 2008 blir et nytt rekordår med en omsetning på to milliarder kroner. Coop Hordaland investerer i butikknettet for å sikre veksten i dagligvaremarkedet. To nye Obs hypermarkeder i Bergen er under planlegging.

Publisert Sist oppdatert

Samvirkelaget har fra før to Obs hypermarkeder i og rett utenfor Bergen (Lagunen og Sartor), og går alt etter planen, blir det en dobling til fire. De nye Obs-ene kommer i Åsane og Loddefjord.

- Obs har et sterkt navn i Bergen, derfor ønsker vi å satse enda mer. Planen er å være på plass i de fire største handelsområdene i byen, sier adm. direktør Øystein Kahrs i Coop Hordaland til Handelsbladet FK.

Planen

Samvirkelaget får i år en omsetning på om lag 850 millioner kroner fra sine to hypermarkeder. Obs Lagunen, Bergens største hypermarked og dagligvarebutikk, passerer 500 millioner kroner, og Obs Sartor får en omsetning på 350 millioner kroner.

Allerede i 2010 kommer det tredje hypermarkedet, Coop Obs Åsane. - Åsane er et sterkt handelsområde, og nærområdet er jo egentlig en by i byen. Vi regner med at en ny Obs vil omsette for mellom 300 og 400 millioner kroner, sier adm. direktør Øystein Kahrs.

Konverterer Mega

Det fjerde hypermarkedet er under planlegging i Loddefjord. Planen er at Coop Mega Vestkanten skal konverteres til et Obs hypermarked. Etter det Handelsbladet FK erfarer, er det allerede skrevet en intensjonsavtale med sentereierne om oppgraderingen.

- Det er allerede 200 millioner kroner i dagligvareomsetning på Vestkanten, så markedet er der. En Obs har derfor gode muligheter. Vi starter ikke akkurat fra null, sier Kahrs.

Safari-kjeden har sin største og mest lønnsomme butikk på Vestkanten. I tillegg har Coop Mega Vestkanten en omsetning på 80 millioner kroner.

Vekst

Coop Hordaland har slitt økonomisk i flere år, og egenkapitalen var en periode så lav at laget var satt på kriselag-listen til Coop NKL. De siste årene har det lysnet, og samvirkelaget kan igjen investere for vekst. Store deler av butikknettet er oppgradert, ledere og mellomledere har vært på skolebenken, og samvirkelaget har satset stort på lokale medlemstilbud for å friste eierne til økt handel.

Det er en oppskrift som ser ut til å virke. Laget har fått flere medlemmer, medlemshandelen er økt med fem prosentpoeng og 2008-salget viser at Coop Hordaland tar markedsandeler. Salgsveksten er på 10 prosent i sammenlignbare butikker. Det er ikke uten videre lett i et dagligvaremarked der det er trangt om plassen.

Fire regioner

I tillegg til Bergen har samvirkelaget blinket ut fire regioner i Hordaland der det ønsker å ha en sterk posisjon. Det er Voss, Hardanger, Os og Knarvik. Det er et år siden samvirkelaget satset med en ny Coop Mega på Voss, og til våren blir Coop Prix på Voss oppgradert til Coop Extra.

- Vi ønsker å styrke oss nordover (Knarvik) og sørover (Os), og ser etter nye muligheter. Noe mer vil jeg ikke si om planene sier

,

Øystein Kahrs.

I fjor omsatte samvirkelaget for 1,73 milliarder kroner, og før skatt ble det igjen et overskudd på 17,87 millioner kroner. Det er bare én prosent av omsetningen, men andelen er økende. Samvirkelaget har nettopp fusjonert med Coop Vik, en fusjon som gir påfyll av en Coop Mega med en nettoomsetning på 60 millioner kroner. Coop Hordaland har nå 2 Coop Obs, 10 Coop Mega, 13 Coop Prix og 13 Coop Marked i dagligvaremarkedet. I tillegg har samvirkelaget to Coop Obs Bygg, på Lagunen og Sartor.

Powered by Labrador CMS