Nyheter
Hollevik advarer mot høyere matvarepriser
Den foreslåtte reguleringen av innkjøpspriser i dagligvarebransjen vil føre til økte matvarepriser, advarer Norgesgruppen.
– Alle eksperter og erfaringer fra tilsvarende regulering i Frankrike sier det samme: Dette forslaget vil gi økte matvarepriser. I en tid med kraftig inflasjon, så forstår jeg ikke at politikerne er villige til å innføre noe vi vet vil øke matprisene med flere milliarder kroner, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen i en pressemelding.
– Regjeringen er i ferd med å innføre en forskrift de vet vil øke prisene. Jeg håper virkelig at Regjeringen lytter til innspillene i høringsrunden og skrinlegger dette forslaget for godt, fortsetter Hollevik, som peker på at det eneste landet som har hatt et slikt forbud mot ulike innkjøpspriser, er Frankrike.
Der ble forbudet fjernet i 2008, hvorpå matvareprisene falt, ifølge konsernsjefen.
Hollevik trekker frem fem negative effekter forskriften vil gi, som vil komme i tillegg til økte matvarepriser:
– Det vil bli dårligere konkurranse på leverandørsiden, insentivet til innovasjon og satsing på nyheter vil forsvinne og det blir mest lønnsomt for dagligvarekjedene å øke andelen egne merkevarer, på bekostning av nasjonale merkevarer. Det vil også bli vanskeligere å opprettholde like lave priser og samme tilbud i hele landet, samtidig som det blir enda vanskeligere å tilby forbrukerne et bredt vareutvalg i supermarkedene.
Det er ingen tvil om at denne saken deler bransjen. Coop, Rema 1000 og Oda stiller seg alle positive til en lov mot usaklig prisdiskriminering; de to sistnevnte har endog lansert sitt eget alternative forslag. På motsatt side står Norgesgruppen, Konkurransetilsynet og enkelte større leverandører, som Orkla. Men det er også en gruppe som ikke bryr seg. Nylig omtalte bondelagsleder Bjørn Gimming i et intervju med Dagligvarehandelen forslaget som «et sidespor» for å flytte fokus fra handelen til leverandørene.
Runar Hollevik i Norgesgruppen mener forslaget bygger på et feilaktig virkelighetsbilde. Etter hans syn har det festet seg et uriktig inntrykk av at Norgesgruppen gjennomgående har bedre innkjøpsbetingelser enn sine konkurrenter og at dette skader konkurransen, på tross av at Konkurransetilsynet har forsøkt å korrigere dette inntrykket.
Les også:
Konsernsjefen viser til Konkurransetilsynets ferske rapport om forskjeller i innkjøpspriser. Han mener den slår fast at forskjellene i innkjøpsprisene er betydelig mindre enn det enkelte aktører forsøker å gi inntrykk av og at forskjellene ikke skader konkurransen.
Hollevik trekker frem fem negative effekter forskriften vil gi, som vil komme i tillegg til økte matvarepriser:
– Det vil bli dårligere konkurranse på leverandørsiden, insentivet til innovasjon og satsing på nyheter vil forsvinne og det blir mest lønnsomt for dagligvarekjedene å øke andelen egne merkevarer, på bekostning av nasjonale merkevarer. Det vil også bli vanskeligere å opprettholde like lave priser og samme tilbud i hele landet, samtidig som det blir enda vanskeligere å tilby forbrukerne et bredt vareutvalg i supermarkedene.