Rami Haug Khoury, konsernsjef i Norwegian Convenience Group
Rami Haug Khoury er konsernsjef i Norwegian Convenience Group som har ambisiøse vekstambisjoner og som ønsker å bidra til konsolidering av bransjen.

Bygger betydelig aktør i convenience – med 80% av omsetningen i dagligvare

Fire convenience-virksomheter gikk rett før jul sammen og dannet Nordic Convenience Group (NCG). Ambisjonen er å bli en betydelig aktør i en bransje som er lite konsolidert her til lands. NCG ser for seg kraftig vekst nasjonalt, og i neste omgang i Norden.

Waldemars, S:mart, Norgescatering og Funky Fresh Foods er de fire virksomhetene som har gått sammen.

– Vi fire aktørene har dannet dette konsernet sammen med ambisjon om å være en komplett kategoripartner innen ferske og ferdige måltidsløsninger for våre kunder. Det er snakk om en fusjon av komplementære virksomheter, sier konsernsjef Rami Haug Khoury til Dagligvarehandelen.

Varer fra NCG i ferskvaredisken.
Varer fra NCG i ferskvaredisken.

Han mener at kategoriene spiseklare og oppvarmingsklare produkter hører godt sammen.

– Det har vært stor vekst i kategorien convenience. Samlet får vi en tilnærmet komplett produktportefølje og blir en bedre kategoripartner for dagligvarebransjen, sier Khoury.

80-85% av omsetningen til NCG-konsernet vil være mot dagligvare.

Kraftig vekst forventes

De fire virksomhetene som er gått inn i NCG hadde en gjennomsnittlig årlig vekst på 18 prosent i årene 2020-2024.

Samlet endte omsetningen for de fire i fjor på i underkant av 120 MNOK, gjennom over fem millioner solgte måltidsenheter.

– I år sikter vi på opp mot 170 MNOK. Vi forventer altså en formidabel vekst, opplyser Khoury.

Og når han ser på konsernets pipeline, ser han for seg at opp mot 200 MNOK i omsetning i 2026 er mulig.

Konsernsjefen ser ikke bort fra at veksten vil bli enda høyere hvis de velger å kjøpe flere selskaper.

Synergier

NCG ønsker gjennom fusjonen å høste synergier på flere felter, blant annet på salg gjennom felles fremstøt mot kundene.

I tillegg skal det hentes ut synergier innen blant annet produksjon og innkjøp.

– Vi har to produksjonsanlegg på Tranby og Lillestrøm hvor vi kan samkjøre produksjonen og utnytte kapasiteten bedre, forklarer NCG-sjefen.

På toppen skal NCG oppnå innkjøpssynergier og framover ha mulighet til å drive felles produktutvikling på tvers av kategoriene.

Horn produsert av Waldemars.
Mat i farten, her horn produsert av Waldemars.

Rir trenden

NCG mener at trenden for deres måltidsprodukter er klart positiv. Nordmenn er stadig mer på farten, og økt aktivitet i hverdagen gir mindre tid til matlaging. Nesten én million nordmenn bor alene. NCG forventer derfor at kategorien vil fortsette å vokse mer enn dagligvaremarkedet ellers.

Bransjekonsolidering

Utover Bama Nordic Lunch og Fjordland har dette segmentet av convenience-hatt få store og uavhengige aktører, påpeker Rami Haug Khoury.

Han forteller at NCG ser muligheter for å bidra til ytterligere konsolidering og ta en posisjon, og mener at det er en fordel for dagligvarebransjen å få færre og større kategoripartnere å forholde seg til.

Produktkategorier

Waldemars er spesialister på oppvarmingsklare produkter som vårruller, calzone, wraps og gryteretter. Produksjonen skjer på Lillestrøm.

Norgescatering har fabrikk på Tranby og leverer spiseklare produkter som baguetter, horn, salater og wraps.

S:mart er et teknologi- og salgsselskap leverer minikantine- og minikiosk-løsninger for SMB. I kjøleskapene finnes snacks og lunsjprodukter i kjølt tilstand, og over ca 100 bedrifter har slike skap utplassert så langt.

Funky Fresh Foods er det minste selskapet i NCG og produserer dessertprodukter som energikuler og kaker til dagligvare og helsekost.

I år skal sushi komme inn som en ny og betydelig kategori i convenience-konsernet.

Varene i butikk og kantiner

Varene fra NCG finner kundene typisk tre steder i dagligvarebutikker: I ferdigmathylla finner man middagsretter (Waldemars) og mat i farta-hylla finnes lunsjprodukter (Norgescatering).

I kjeder som MENY og MEGA kan kundene finne varene i varmdisken eller i ferskvaredisken.

Ti prosent av omsetningen til NCG kommer fra kjøleskapene som er plassert på arbeidsplasser, typisk i kontormiljøer. Kundene kjøper via app. Fem prosent av NCGs omsetning kommer fra catering.

Inne hos alle dagligvarekonsernene

NCG er inne hos nesten alle de store kjedene og netthandelsaktørene med oppvarmingsklare produkter med god holdbarhet.

Norgescatering er inne hos alle kjedene, men regionalt på Østlandet – men med en klar ambisjon om å bli nasjonale. Disse varene har kortere holdbarhet.

Først nasjonalt, så nordisk

– Ambisjonen er å bli en nasjonal aktør for både for spiseklare og oppvarmingsklare produkter, opplyser Khoury.

Og de har valgt 'Nordic' som del av det nye firmanavnet av en grunn.

– Vi ser godt vekstpotensial i Norge, men om 1-2 år er det naturlig å se utenfor landets grenser. Vi ser de samme trendene i Danmark og Sverige, sier han.

Emisjon

I forbindelse med fusjonen ble det gjennomført en emisjon som ifølge Khoury landet som de ønsket:

– Vi er kapitalisert tilstrekkelig for reisen vi har startet på nå med disse fire virksomhetene.

Den nye kapitalen kom i hovedsak fra nye aksjonærer.

En betydelig andel av emisjonsbeløpet er brukt for å investere i kapasitet for forventet veksten samt i et nytt produksjonsanlegg for sushi.

Eierstruktur

I NCG vil tre eiergrupperinger eie til sammen 55%: Norgescatering-eierne med 23%, Waldemars-eierne gjennom K4 Group med 16% og Henrik Bjønness gjennom Invekstor og med nærstående med 16%. Resterende 45% er spredt.

Ledelsen

Rami Haug Khoury er konsernsjef i Nordic Convenience Group (NCG). Han er siv. øk. fra NHH og har lang bransjeerfaring både nasjonalt og internasjonalt fra topplederroller hos Shell, Aker Seafoods og Norway Seafoods. I 2024 overtok han eierskap og daglig ledelse i det familieeide selskapet Waldemars.

Henrik Bjønness er finansdirektør i NCG. Han har en master i finans og strategi og er tidligere gründer og daglig leder i S:mart.

Powered by Labrador CMS